Wat is dialoog?

Effectieve dialoog is een communicatieproces dat bewust gebruik maakt van drie essentiële vaardigheden:

  • luisteren

  • vragen stellen

  • reflectie

Door deze vaardigheden te benutten, ontstaat er vertrouwen en duidelijkheid, wat de betrokkenheid versterkt en mensen aanmoedigt om verantwoordelijkheid te nemen. Dit verbetert de kwaliteit van de samenwerking en de resultaten.

In allerlei situaties is effectieve dialoog van onschatbare waarde en leidt het tot betere resultaten en meer tevredenheid bij alle betrokken partijen. Actief luisteren, vragen stellen en reflecteren zorgen voor meer begrip tussen mensen en voorkomen misverstanden.

Effectieve dialoog draagt bij aan de snelheid en optimalisatie van zowel de structuur als de cultuur van een organisatie. Het ontwikkelen van deze vaardigheden en het inzetten ervan in de dagelijkse praktijk is de olie voor een goed draaiende machine.

Een open en respectvolle communicatiecultuur is daarom van groot belang voor organisaties en individuen om bij te dragen aan een betere samenwerking en een positieve werkomgeving.

Rol van dialoog in de organisatie cultuur

Vertrouwen, creativiteit, zingeving, veerkracht, … , zijn bruisende kenmerken die uitstralen naar collega’s en klanten. Deze energiegevers zorgen voor ‘the extra mile’, ontwikkeling en duurzame groei in een organisatie.

Daarentegen uitspraken zoals ‘ja, maar’; ‘we zien wel’ kunnen duiden op belemmeringen zoals onzekerheid, angst, quiet quiting, onduidelijkheden, veronderstellingen, schaamte, … Eén of zelfs meerdere van deze belemmeringen kunnen de sfeer behoorlijk naar beneden halen. Ook al zijn deze belemmeringen onzichtbaar, ze zuigen energie weg in een team, en kosten tijd en geld .

Zowel de energiegevers als -nemers zijn beiden deel van de organisatiecultuur.

Hoe sneller teamleden onderscheid maakt tussen beiden, hoe sneller de aandacht terug gaat naar groei en zaken die echt tellen.

Dat is wat échte dialoog doet in een organisatie. Dialoog brengt de energienemers en -gevers aan de oppervlakte en maakt ze transparant en waar nodig bespreekbaar. Hierdoor kunnen belemmeringen worden aangepakt en ontstaat er ruimte voor wat bruist.

De invloed van dialoog op de cultuur van een organisatie

Een slechte dialoogcultuur in een organisatie manifesteert zich op verschillende manieren

  • Gebrek aan open communicatie: toont zich in de terughoudendheid bij medewerkers rond ideeën, (operationele) bezorgdheden en feedback.

  • Dominantie van één persoon: toont zich in de volg-modus van collega’s die zich overheerst voelen door input, opinie, controle eerder dan voortgangscontrole van één persoon.

  • Defensieve reacties: herkenbaar in de “ja-maar”, het-ligt-bij-de-ander-uitleg en de dit-staat-niet-in-mijn-taakomschrijving-uiting.

  • Beperkte deelname en betrokkenheid: waarbij geen of slechts weinig medewerkers deelneemt aan discussies of gesprekken - vaak een voorbode van quiet quitting

  • Gebrek aan respect: waarbij men elkaar continu onderbreekt in een gesprek, provoceert, …

  • Gebrek aan follow-up: waarbij er geen opvolging is van de afspraken en ideeën.

Als u een of meer van deze tekenen herkent in uw organisatie, kan het belangrijk zijn om actie te ondernemen om de dialoogcultuur te verbeteren en een open , constructieve communicatie aan te moedigen.